22. kesäkuuta 2017

Juhlaa ja juhannusiltaa!


Eihän tässä mittään hättää: juhannussää noudattaa perinteistä kaavaa
- sataa, mutta toivottavasti vain vettä.
Lohduksi meille yöttömän yön juhlaa viettäville muutama kaunis kuva ja runo.
Juhannuksesta ovat kirjoittaneet runoja monet. Tässä niistä kolme 
 -  Erkki Kivijärveltä, Eino Leinolta ja Tove Janssonilta. Olkaapa hyvät.


Oli juhla ja juhannusilta

Oli juhla ja juhannusilta ja koivut ja seppeleet,
soi laulelot rantamilta ja helkähti säveleet.
Oli suvisen riemun raikuja ja liekissä kokkopuut,
kävi karkelo, kiiri kaiku, oli naurussa nuorten suut,
oli suvisen riemun raiku, oli naurussa nuorten suut.

Sinä ylinnä karkelossa, tuli silmissä hymysuin,
minä piilossa, pimennossa sulountani uneksuin:
on kammari lehvitetty, kukat pihlajan tuoksun luo,
ja seinät on sivelletty, mies nuorikon taloon tuo!
On kammari lehvittty, mies nuorikon taloon tuo!

- Erkki Kivijärvi


Aino Ackté oli tilannut Erkki Kivijärveltä (1882-1942) ja Ilmari Hannikaiselta (1892-1955) kansanoopperan Olavinlinnan kesäisiin oopperaesityksiin. Säveltäjä tuli keväällä 1930 Pariisista valmiina tarttumaan työhön, mutta libretto ei ollutkaan valmis. Sävellys valmistui kuitenkin kuudessa viikossa, mutta ooppera siitä ei tullut, vaan laulunäytelmä Talkootanssit, jonka ensiesitys oli vuonna 1930. Näytelmän suosituimpiin lauluihin kuuluu tämä juhannushäiden kuvailema romanssi.
- Suuri toivelaulukirja 4, Wsoy 1981


Muumipeikon juhannusruno

Pään painan ruohikolle
ja oion jalkojain.
En jaksa pohdiskella,
mä tahdon olla vain.

Sen viisaammat voi tehdä,
mä päivän kultaan jään.
Mä tunnen kaikki tuoksut
ja luonnon loiston nään.

Voi leikitellä mielikseen, 
voi ottaa jättää paikoilleen 
tai olla niin kuin luonnostaan 
ja maata vaan. 

Mä peikko siihen uskoon jään, 
on maailmaa tää minkä nyt mä nään. 

– Tove Jansson




Juhannus

Minä avaan syömeni selälleen
ja annan päivän paistaa,
minä tahdon kylpeä joka veen
ja joka marjan maistaa.

Minun mielessäni on juhannus
ja juhla ja mittumaari,
ja jos minä illoin itkenkin,
niin siellä on sateenkaari.


- Eino Leino



Kerreeppä seihtemä er heinee tyyny alle
ja jos uamula o nivustaipeis ihottummoo tai piä kippeenä
ni allerkine oot!
Hyvvee juhannusta!



Ja juhannustoivotus vielä suomeksikin:

Aurinkoista ja nautinnollista juhannusta 
kaikille kirjojen ja runojen ystäville!

Maisemakuvista kiitän ystävääni Pekkaa, kukkakuvat minun.

4 kommenttia:

  1. Kaunita kuvia: juhannusruusut kerrankin nimensä mukaisesti ajallaan komiassa kukassa ja tuo yksinäinen niittylato aitoineen on niin symbolinen tälle ajankohdalle. Leikittelevää juhannusta:)

    VastaaPoista
  2. Ihana postaus, tämä virittelee juhannustunnelmiin. Mukavaa juhannusviikonloppua sinulle. :)

    VastaaPoista
  3. Iloisista juhannustunnelmista juhannuksen viettoon. Hyvää juhannusta Riitta :)

    VastaaPoista
  4. Hello!:) Gorgeous images of the fresh and delicate flowers, expertly photographed to show their beauty and lovely sunset and evening shot. Happy Midsummer!:)

    VastaaPoista

Thank you for your comment ♥ All comments containing an advertising link shall be removed.

Kommentoimalla HYVÄKSYT, että Google kerää sinusta määrättyjä tietoja. Mitä ne ovat, löytyy sivulta Yksityisyydensuoja ja Googlen sivulta.