Mitä tiesin Ainosta tätä ennen? Tiesin Tuusulan taiteilijayhteisön, hänen puutarhaharrastuksensa, kuuluisat veljet ja Sibeliuksen viftailut Kämpissä ja Königissä. Tämän enempää en oikeastaan ollut Ainon elämää miettinyt. Siksipä oli kiintoisaa tutustua tämän sitkeän ja pitkään eläneen naisen elämänkaareen. Konttinen lähtee Ainon lapsuuskodista, isän ja äidin kylmästä suhteesta ja suuresta taiteellisesta sisaruskatraasta, joka loisti ja vaikutti Suomen kulttuurielämässä. Aino sai luonteeseensa äidiltään Elisabethilta (os. Clodt von Jürgensburg) venäläistä, tunteellista ja taiteellista itäistä perintöä ja isältään kenraali-senaattori Alexander Järnefeltiltä läntistä jämptiyttä ja velvollisuudentuntoa. Hän tunnisti itsessään tämän kaksijakoisuuden, ja intohimoisen luonteensa ansiosta ja kulttuurikodissa kasvaneena Aino oli riittävän boheemi heittäytyäkseen umpirakastuneena elämään valittunsa kanssa. Realistisesti katsoen melkoisen tyhjän päälle. Rahaa ei ollut, mitään ei ollut, mutta tämä oli monen muunkin taiteilijaparin kohtalo tuohon aikaan.
Suloisesta pikkutytöstä kasvoi kaunis nuori nainen.
Oikealla Venny Soldanin piirros Ainosta pianon ääressä.
Kaksikielinen rakkaustarina - kuva täältä
Kun kerran olet jakanut tämän säveltäjänkohtalon minun kanssani, joka olen tuottanut Sinulle niin äärettömän paljon pahaa, mutta en koskaan olisi voinut rakastaa ketään muuta kuin Sinua, meidän pitää auttaa toisiamme! Vaeltaa käsi kädessä oudosti valaistuja, sumuisia ja autioita polkuja. Ylöspäin - ylös valoon ja avariin näkymiin - kohti suuria linjoja. - J helmikuussa 1909
Minulla on kuin puoli elämää, kun sinua ei ole. // Voi jos nyt olisit täällä, olisi varmaan tuhat vertaa parempi ollakseni. Sataa ja on hyvin ruskigt (koleaa). Istun sinun pöytäsi ääressä. Täällä on hyvä ja lämmin. Sieluni on rauhaton. Mutta rakkauteni sinuun on suuri. - A marraskuussa 1911
Jos sinä tietäisit minkälainen olet kun ei olentosi ole täysin kirkas. // Tapanasi on sanoa: Olen onneton ihminen. Miltä luulet sen minusta tuntuvan. Se repii sydäntäni, mutta en pääse uskostani, että sinä voisit tempaista itsesi uudelleen irti pahasta. // Ota vaarin kaikesta suuresta ja pyhästä, mikä sinulla on. Minä rukoilen polvillani, ja uskon, että voit jos tahdot. - A keväällä 1924
Viimeisen sitaatin katkera tilitys on ajoilta, jolloin alkoholi tuli taas mukaan kuvioihin pitkän raittiin kauden jälkeen. Konttisen teksti antaa elävän kuvan Sibeliusten ja heidän läheistensä elämästä historiallisessa kontekstissa: sortovuodet, suomalaisuusaate ja sisällissodan kauhut. Ainolaan oli muutettu vuonna 1904 ja siellä jouduttiin sisällissodan aikana eristyksiin ja punaiset tunkeutuivat kotiin aseita etsimään. Ei ihme, että Aino noina kuohuvina aikoina kallistui poliittisesti oikealle, niinhän teki suuri osa suomalaisista.
Minusta oli tavattoman mielenkiintoista lukea Tuusulan taiteilijayhteisöstä, Juhani Ahosta & Venny Soldanista ja Pekka ja Maija Halosesta, sekä Ainon sisaruksista. Kaksi siskoa kuoli jo lapsina ja Ellida teki nuorena aikuisena itsemurhan, mikä järkytti Ainoa syvästi. Eerosta tuli arvostettu taidemaalari; Arvidista tolstoilaisen herätyksen saanut kirjailija ja kirkoissa puhuja; Armaksesta säveltäjä, jonka vaimo Maikki oli kansainvälistä uraa tekevä oopperalaulaja; kriitikko Kasper oli surullisen hahmon onneton mies, joka menetti vaimonsa tubille.
Voin nähdä Ainon kulkemassa monta kertaa päivässä näitä kiviportaita talolta alas puutarhaansa,
jossa omenapuut tuottivat satoa ja jossa kasvihuone pursusi pulleita tomaatteja.
Järnefeltien sukuyhteys oli vahva ja läheiset suhteet kestivät läpi elämän. Äiti Elisabeth oli tärkeä tuki Ainolle ja erityisesti Kasperille. Aino koki itsensä usein hyvin yksinäiseksi ja elämän paineet romahduttivat monta kertaa hänen fyysisen kuntonsa ja syöksivät hänet masennuksen syövereihin. Pienen Kirsti-tyttären kuolema oli kova isku ja nuorimman tyttären syntymän jälkeinen synnytyksenjälkeinen masennus otti koville. Mutta näistä alhoista hän aina nousi ja jatkoi sitkeästi elämäänsä.
Aino oli hyvin musikaalinen ja loistava pianisti. Musikaalinen lahjakkuus auttoi häntä ymmärtämään miestään ja arvostamaan tämän neroutta. Aino tuki Sibeliusta, kirjoitti puhtaaksi partituureja ja eli tämän kanssa uran ja elämän nousut ja laskut. Kirjeenvaihdosta ja Sibeliuksen päiväkirjoista avioliiton ristiriidat näkyvät selvästi, mutta myös parin keskinäinen rakkaus ja usko 'meihin'. Konttisen elämäkerrasta piirtyy monitahoinen kuva Ainon persoonallisuudesta. Se ei ole pelkkää kiiltokuvaa, vaan kuvassa on valoja ja varjoja. Aino oli särmikäs ja inhimillinen; uhrautuva, mutta myös suora sanoissaan. Elämä Sibeliuksen rinnalla oli äärimmäisen haastavaa. Olen iloinen, että parin yhteiset viimeiset vuodet olivat tyyniä ja rauhallisia, ympärillä lapset, lastenlapset ja vielä näidenkin lapset.
Konttisen mukaan Aino suunnitteli portaikon sijoitusta ja kaidetta
ja sen alla olevat todella näppärät astioitten säilytyshyllyt.
Koin teoksen joissain paikoissa turhankin yksityiskohtaiseksi, mutta toisaalta yksityiskohdista peilautui miltä elämä tuntui ja miten se aaltoili. Kirjesitaatit vanhahtavine suomen kielineen olivat hurmaavia. Ainon kirjeissä toistuvat sanat hauska ja lysti - niistä kuvastuu innostuneisuus musiikkiin, mutta myös alakulo ja voipuminen.
Kansi Heikki Kalliomaa (Eero Järnefeltin maalaus)
Siltala 2019
Kirjastosta
_______________
Ainon jäljellä olevien omenapuitten kaunista kukintaa.
Riitta Konttinen tavattavissa Helsingin kirjamessuilla
perjantaina klo 13.00, Senaatintori
perjantaina klo 13.00, Senaatintori
Tuo teos pitää kyllä ehdottomasti lukea!
VastaaPoistaMinkähänlaisia elämänkertoja kirjoitetaan esimerkiksi 50 vuoden päästä kuolleista ihmisistä? Ei ole kirjeenvaihtoja, on vain bittiavaruuteen kadonneita meilejä, fb-päivityksiä, twitter-viestejä jne.
Ehkä trendi on tulevaisuudessa niin kuin nykyäänkin, että elämäkerrat kirjoitetaan haastattelemalla elävistä ihmisistä. Kuolleiden elämä jää salaisuudeksi.
Kirjeenvaihdon sitaatit ovat tämän teoksen suola, ehdottomasti. Aivan sama on ollut kultakauden taiteilijoistakin kirjoitetuissa elämäkerroissa. mm. Ellen Thesleff, Elin Danielson-Gambogi ja Helene Schjerfbeck. Kyllä nykyihmisistä jää vähän jälkiä historiantutkijoille. Tämä on _hyvin_ yksityiskohtainen, mutta mielenkiintoinen.. Tämän päivän naisen on kyllä vaikea ymmärtää suurmiesten puolisoiden jaksamista. Viittaan esim. Sylvi Kekkoseen, josta Johanna Venho kirjoitti fiktiivisesti.
PoistaKiitos Riitta.
VastaaPoistaMeillä oli keväällä "Klassikkojen kahlaajat"-lukupiirissä käsiteltävänä Arvid Järnefeltin teokset ja elämä. Perehtyneimmät kertoivat samalla tulevasta Konttisen kirjasta. Mielenkiintoni kaunista Ainoa kohtaan heräsi jo silloin.
En ole Arvid Järnefeltin teoksia lukenut, mutta taiteesta nyt haluaisin lukea lisää ainakin Eerosta ja Venny Soldanista... Minä teen joka kesä Tuusulan kierroksen, on se niin hienoa seutua <3
PoistaKiitos mielenkiintoisen kirjan esittelystä. Kauniita nuo vanhanaikaisen suomen kielen sitaatit. Minulle on ainoastaan Arvid Järnefelt veljeksistä tuttu. Tein kauan, kauan sitten lukiossa hänestä esitelmän ja keskityin etenkin hänen tolstoilaisuuteensa ja Vuorisaarnan oppeihin. Antoisaa viikonloppua sinulle!
VastaaPoistaKonttisen teos antaa hyvän kuvan koko Tuusulan taiteilijayhteisön elämästä ja tietysti Järnefeltien suvun vaiheista. Suomen historian monet käänteet vaikuttivat tuon ajan ihmisten elämään hyvin paljon. Teoksen jälki jää pitkäksi aikaa mieleen pyötimään.
PoistaKiitos tästä esittelystä. Minua tämä kirja kiinnostaa paljon, toivottavasti on jo matkalla Joensuuhun. Mukavaa viikonloppua!
VastaaPoistaOdottolen mielenkiinnolla tunnelmiasi Anneli!
PoistaOlipa hieno kirjaesittely, sait minut vakuuttuneeksi että tämä kirja on ehdoton.
VastaaPoistaKiitos Irja. Kiinnostava kurkistus tuohon aikaan ja Sibeliusten elämään!
PoistaEhkäpä minäkin tämän kirjastosta itselleni lukemistoon jonotan. Vaikka minua niin tympivät nämä entisajan uhrautuvien vaimojen tarinat. Suututtaa ja säälittää samalla kertaa, kun niissä aina se itsekeskeinen mies noustetaan jalustalle luovuutensa tähden ja hänen vaimonsa uhrautuvan sitkeytensä tähden. No, olen vähän kyyninen. Uskon kyllä, että tämä teos kertoo paljon muustakin kuin Ainon sopeutumisesta. Eikähän se huono ominaisuus ole, tarvitaan sitä monissa muissakin haasteissa kuin vain avioliitoissa.
VastaaPoistaKiitos kattavasta kirjaesittelystä, Riitta.