Mia Kankimäen Naiset joita ajattelen öisin hurmasi minutkin viime vuonna. Hänen ja bloggarikollega Tuijan innoittamana suuntasin Firenzeen yönaisia jäljittämään. Kankimäki kertoo Uffizin seiniltä tuijottavista ylhäisistä renessanssin kaunottarista, jotka pääsääntöisesti kuolivat hyvin nuorina synnytyksiin. Heitä ovat mm. Botticellin malli Simonetta Vespucci (1453-1476) ja Alessando Araldin malli Beatrice d’Este (1475-1497).
Uffizi oli vierailupäivänäni tupaten täynnä, joten teosten katselu oli tuskaisaa. Turistit kaikkialta maailmasta parveilivat pyhiinvaelluksellaan Botticellin teosten äärellä. Näin ihmismuurin takaa sentään Kevään ja Venuksen, ja muutaman muunkin Botticellin työn. Toki myös suuren joukon muita renessanssinaisia, jotka jäivät minulle nimettömiksi.
Alessandro Araldin Beatrice d’Esteen tarttui silmäni oitis!
Piero della Francesca, 1475:
Battista Sforza (1446-1472) & Federico da Montefeltro
Seuraavan vuosisadan harvoilla naistaiteilijoilla oli ilmeisesti vahvemmat kansangeenit ja pitempi elämä: Sofonishba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614) ja Artemisia Gentileschi (1593-1653). Luin netistä, että Uffizissa on kuusi Gentileschin työtä, joista näin vain nämä kaksi. Hän on eittämättä barokin kuuluisin italialainen naismaalari, jonka näyttely tulee alkuvuodesta 2020 Lontoon Tate Galleryyn (4.4.-26.7.). Tässä linkissä Taten Letizia Treves kertoo Gentileschin elämästä ja museoon hankitusta työstä, joka on alla olevan Uffizin muotokuvan sisartyö. Artemisiallahan oli karmea nuoruuden kokemus: hänen taiteilijaisänsä kollega raiskasi tytön, josta seurasi kiduttava ja pitkä oikeudenkäynti. Julkaisemissani linkeissä lisää.
Linkki vie Youtubeen, jossa kerrotaan taulusta.
Casa Buonarrotissa oli yksi Gentileschin maalaus kattopaneeleissa. Kaunis sinisävyinen työ, jonka kuvaaminen niska kenossa oli hiukka hankalaa. En minä Gentileschistä mitään ennen Kankimäen kirjaa tiennyt, mutta todella nosteessa tuntuu olevan: tauluhankinta ja näyttely Tateen - ei hullummin tältä kovia kokeneelta 1600-luvun feministiltä! Hänen naishahmonsa ovat pääosin omakuvia, kertoi Casa Buonarrotin henkilöstö.
❤︎❤︎❤︎
Uffizin sivugalleriassa oli lasin takana ryhmä hienoja Giovanna Garzonin (1600-1657) töitä.
Näitä oli enemmänkin, mutta lasi heijasteli pahasti. Minusta todella taidokkaita!
Matka oli antoisa ja ihana: poutaa ja aurinkoista, kesälämpötilat.
Arnon rannoilla väritys muuttui illalla kultaiseksi.
Asuin Ponte Vecchion kupeessa ja sijainti oli ihanteellinen: nurkan takana Uffizi ja vaikka mitä!
Oi, mikä reissu sinulla onkaan ollut! Ravintoa silmille ja sieluille!
VastaaPoistaTuo eka kuva on muuten todella oivaltava, tykkään!
Mahtaakohan noissa paikoissa riittää turisteja ympäri vuoden? Kesällä varmaan ihan mahdottomia paikkoja edes yrittää nähdä mitään tauluja.
Tervetuloa ruskaiseen kotimaahan!
Kiitos Susu. Matka oli valtavan ihana. Painoin tukka putkella 4,5 päivää ja saavuin aamuyöllä pe kotiin. Arvaa väsyttääkö :) Uffizi oli museoista täysin, Botticelli ja Leonardi da Vinci melkein mahdottomia nähdä... Luulin, että lokakuun alussa tungosta olisi jo vähemmän, mutta ei todellakaan. Mutta sää oli leppeät 20-24 C, ei kesällä jaksaisi. Keltainen ruska pihalla, mutta lämpimämi kuin arvelin. Viikonloppuja!
PoistaPS
Näin myös tammikuussa Ateneumiin tulevan Natalia Concharovan näyttelyn. Kerron siitä jahka jaksan.
Riitta, antoisalta reissusi todellakin vaikuttaa. Majoitussijainti osui siis nappiin. Lokakuu ilmeisesti on vielä vilkasta turistikautta. Kävin Firenzessä joulukuussa, jolloin Uffizzissa oli melko väljää. Oi, kiitos, että herätit hyvät matkamuistoni eloon!
VastaaPoistaArtemisian kurkunleikkaustaulu on niin väkevä, että se sai viereiset garavaggiot näyttämään sievistelyltä. Hänen taulussaan kosto elää. Jostain syystä minua on jäänyt yönaisista kaikein eniten kaihertamaan Sofonisba Anguissola. Hänen elämänvaiheissaan ja taidokkaissa muotokuvissaan on kovasti kiehtovaa.
Urheasti vietin Uffizin tungoksessa kolme tuntia :) Kyllä paljon jäi väenpaljoudessa näkemättä, toiseen kertaan siis. Sofonisba taisi olla Espanjan hovissakin pitkiä aikoja? Ja joku Kankimäen mainitsemista maalareista oli jatkuvasti raskaanakin... Uskomattomia naisia ja uskomaton Firenze 💕
PoistaIhanaa, kuinka kirjat inspiroivat! Naisten historia on kiehtovaa. Toki löytyy myös surullisia ja traagisia kohtaloita. Haluaisin itsekin nyt käydä jossain jonkin kirjan innoittamana!
VastaaPoistaKyllä <3 En ollut aiemmin käynyt Firenzessä ja haudoin sinne matkustamista koko kevään ja kesän. Nyt oli sopiva aika. Aivan mielettömästi nähtävää. Kun näkee Medicien (öky)palazzot livenä, tajuaa paremmin mikä merkitys heillä Italian kulttuurille oli.
PoistaVoin vain kuvitella, kuinka vaikuttava kokemus matka oli! <3
PoistaSofonisba oli tosiaan hovimaalari mutta naitettiin Sisiliaan, kun Espanjan kunigatar kuoli, ja kun sisilialaisaviomies kuoli, löytyi uusi aviomies nuoresta merikapteenista, jonka laivalla maalari palasi Italiaan. Eli draaman aineksia riittää sen lisäksi, että Anguissola maalasi yli ysikymppiseksi asti. Lavinia Fontan oli taitelija, joka synnytti ja maalasi. Hänen maalauksiaan on Palazzo Pittissä. Oi elämyksiä, joita taidematkat tuottavat! Ja kirjat!
VastaaPoistaVoi harmi kun en Palazzo Pittissä osannut katsella sillä silmällä. Mutta tarjontaa siellä ja joka puolella oli toki ylenmäärin. Kun meidän naistaiteilijoilla oli 200 vuotta myöhemmin hankalaa miesten hallitsemassa taidemaailmassa, on nostettava hattu todella korkealle näille barokin naismaalareille!
PoistaSinulla oli selvästi antoisa ja hieno matka! Kertakaikkisen kiehtovaa tuo taide ja ihmiset sen takana. Maailmaan mahtuu niin ihmeellisiä, kauniita ja vaikuttavia asioita, että niiden ajattelemisestakin hengästyy, saati sitten kokemisesta ihan itse.
VastaaPoistaKerttakaikkisen upea matka Suketus! Kyllä näiden muutaman päivän muistoilla talven pimeyden läpi rämpii :) Onnellista odotusta sinulle <3
Poista