3. elokuuta 2020

Aino Vähäpesola - Onnenkissa


Aino Vähäpesolan esikoisteos Onnenkissa sai paljon huomiota julkaisuvuonnaan ja se oli myös HS-esikoispalkintoehdokkaana. Kuuntelin esikoiskirjailijoita Helsingin kirjamessuilla ja siitä asti olen halunnut tutustua teokseen, mutta vasta nyt se päätyi lukuun. Minua kiinnosti Edith Södergran ja houkutti kirjan ihastuttava kansi, joka mukailee valokuvaa Södergranista Raivolassa Totti-kissa sylissään.

Kirjan minäkertoja kuvaa autofiktiivisesti elämäänsä ja tutkii väitöskirjaansa varten Södergranin runoja feministisestä näkökulmasta. Hän löytää feminististä ajattelua Södergranin aikanaan sekä ihailua että ihmetystä herättäneestä modernistisesta ja loppusoinnuttomasta runoudesta. Kirjassa on nuoren opiskelijan arkea, joogaa, seksiä ja biletystä. Koska minut erottaa kirjailijan sukupolvesta muutama vuosikymmen, olisin toivonut enemmän Södergrania ja vähemmän autofiktiota. En tuntenut kirjaa ns. omakseni enkä osannut haltioitua Vähäpesolan kaikista pohdinnoista, vaikka sujuvakynäinen hän onkin. Rohkea ja avoin hän on myös, siitä plussat. Nuorten naisten autofiktiolla (Sisko Savonlahti, Saara Turunen) on toki lukijansa ja ansionsa, mutta ei puhuttele minua.

Kiinnostavinta antia minulle olivat Edith Södergranin runouteen ja elämään liittyvät mietteet. Siteeraan kaksi runoa, jotka on suomentanut Pentti Saaritsa. Vähäpesolan kirja sai nimensä runosta Onnenkissa ja Vierge moderne taas näyttäytyy kirjailijalle feministisenä ja rajuna yli sadan vuoden takaa.


ONNENKISSA
Minulla on onnenkissa sylissä,
se kehrää onnenlankaa.
Onnenkissa, onnenkissa,
nämä kolme hanki minulle:
hanki kultainen sormus
joka kertoo että olen onnellinen;
hanki minulle kuvastin
joka kertoo että olen kaunis;:
hanki minulle viuhka
joka leyhyttää pois ahdistavat ajatukseni.
Onnenkissa, onnenkissa,
kehrää vielä vähän tulevaisuudestani!
_____


VIERGE MODERNE
En minä ole nainen. Olen neutri.
Olen lapsi, hovipoika ja rohkea päätös,
olen naurava häive helakanpunaista aurinkoa...
Olen kaikkien ahnaitten kalojen verkko,
olen malja kaikkien naisten kunniaksi, 
olen askel kohti sattumaa ja turmiota, 
olen hyppy vapauteen ja itseyteen...
Olen veren kuiske miehen korvassa, 
olen sielun vilu, lihan kaipuu ja kieltäymys,
olen uusien paratiisien portinkilpi.
Olen liekki, etsivä ja ripeä,
olen vesi, syvä mutta polviin saakka uskalias,
olen tuli ja vesi rehellisessä yhteydessä ja ehdoitta.

"Runossa puhuu vallankumouksen keulahahmo. Runon nimi ja ideologia toistuu aikakauden filosofien feministisessä visiossa ’uudesta naisesta’. Runon uusi nainen on lähes raivoisan salliva itseään ja oletettavasti muitakin kohtaan. Hän tunnustelee sukupuolen rajoja. // Puhuja laajenee kohti muiden sukupuolten laatikoita. Hän laajenee muihin ulottuvuuksiin, muihin luonnon elementteihin. Hänen identiteettinsä ei ole litteä vaan moniulotteineen. Hurmoksellinen ja ohjelmallinen ääni ja rytmi tekevät tästä identiteetin laajenemisesta juhlallista paisumista, rynnäkköä."

Aino Vähäpesola - Onnenkissa
Kansi Anna Salmi
Kosmos 2019
Kirjastosta
_______________
HS
Kirjojen kuisketta
Lukuisa
Mitä luimme kerran

Södergran Biografiakeskuksessa


Onnenkissan piti olla kirja Edith Södergranista tai oikeastaan siitä, miksi Södergranin runot ovat ajankohtaisia juuri nyt. Mutta samalla siitä tuli autofiktiivinen romaani naiseudesta, joogasta, seksistä, kuolleen miehen asennosta, raitapaidoista ja elämästä setien ehdoilla rakennetussa maailmassa. Onnenkissa liikkuu esseen, autofiktion ja romaanin välimaastossa ja pakenee määrittelyjä. Se on nerokkaan kaunis ja ikiaikaisen viisas kirja, jonka proosa on valaisevaa ja lohdullista. 

Aino Vähäpesola (s. 1994) on helsinkiläinen kustannustoimittaja, joka valmistelee gradua Edith Södergranin runojen feministisestä luennasta. Onnenkissa on hänen esikoisromaaninsa.
_____

PS
Sanoin yllä, etteivät nuorten naisten autofiktiot puhuttele minua. Poikkeuksiakin on. Emma Kantasen esikoisteoksesta Nimi jolla kutsutaan öisin pidin todella paljon.

4 kommenttia:

  1. Minusta parasta oli tässä kirjassa Södergranin runot. Muuten tämä kirja ei oikein auennut minulle. Ajattelin, että kirja on tarkoitettu vähän nuoremmille ihmisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minustakin Anneli. Aino on fiksu nuori nainen ja hänen sanottavansa varmasti puhuttelee kaltaisiaan.

      Poista
  2. Tunnistan jotain tuosta tunnistamisen vaikeudesta, ja uskon sen sisältävän sukupolviselityksen. Olen jonkun aataminaikaisen aallon feministi, jolta jää oivaltamatta kaksikymppisten ties kuinka monennen aallon aate. Meitsi vain vikisee Tasacarvoajatuksia, kun nuoret syynääVät kaikki rakenteet. Mutta juuti sellaisena näköalana tämä kirja kiinnosti - ja sinun ja Annelin tapaan eniten runouspuoli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin Tuija. Tunnustan kernaasti, että nuorten nykynaisten todellisuus on minulle vierasta. Minua ei ole kaltoin kohdeltu miesten taholta naiseuteni vuoksi, ei työelämässäkään. Siksikään en osaa samaistua näihin ajatuksiin, mutta tiedostan toki että meillä Suomessakin tasa-arvon saralla tekemistä riittää.

      Poista

Thank you for your comment ♥ All comments containing an advertising link shall be removed.

Kommentoimalla HYVÄKSYT, että Google kerää sinusta määrättyjä tietoja. Mitä ne ovat, löytyy sivulta Yksityisyydensuoja ja Googlen sivulta.